Pages

Wednesday, October 22, 2008

Garam,gram,garam .......

Garam yang kita tahu, masin atau tawar masakan kita! sebenarnya banyak kegunaan garam (garam makan) dalam kehidupan kita. Dan banyak pula yang kita tidak tahu.Sedikit maklumat : US pengeluar terbesar garam dunia - 2002, 43.9 juta metrik tan, kedua China, 35 juta metrik tan, diikuti Germany, 15.7 juta metrik tan, India, 14.8 juta metriktan, Kanada, 13 juta metrik tan). Lain2 kegunaan garam ...
1) Cuci bunga tiruan - ambil 1/4 cawan garam. Masukkan ke dalam beg kertas bersama bunga tiruan. Goncang. Lihat kesannya
2) Cuci bekas bunga (dll) yang kotor. Ambil garam dan gosok bahagian dalam vas.Akhir sekali cuci dengan airsabun. Kalau jari-jari tak sampai, kerana bekas sempit. Mudah. Masukkkan kedalam bekas tersebut dengan larutan garam , goncang perlahan-lahan, jika ada berus botol, gunakan. Terus basuh. Lihat kesannya.
3) Agar bunga tiruan kemas dalam bekasnya. Ambil ambil garam. Masukkan ke dalam bekas bersama air secukupnya. Susun bunga plastik di dalamnya. Garam tersebut akan mengeras di bahagian bawah dan membantu menegakkan bunga tersebut. Satu faedah lagi, tak payah bimbang pasal jentik-jentik. tambah air jikasusut.
4) Mencuci kesan minyak/gris dari karpet.
Ambil 1 bhg garam bersama 4 bahagian spirit. Gosok di tempat yang kotor.
5) Kesan air di perabut kayu atau bekas kaca memang tidak cantik. Boleh dibuang dengan menggosok campuran garam halus dan air, menggunakan kain yanglembut.
6) Span dapur atau span untuk mencuci lantai dapat dipanjangkan jangka hayatnya dengan merendam di dalam larutan air garam ( 1/4 cawan garam + 1 liter air)selama semalaman.
7) Tersengat lebah, sapu dengan serbuk garam. Ia dapat mengurangkan kesakitan/bengkak
8) Gatal gigitan nyamuk. sapu dengan larutan air garam. Kemudian sapu pula dengan minyak masak.
9) Kasut/stoking busuk/masam? Tabur sedikit serbuk garam halus. Biarkan sejam/dua. Lihat kesannya.
10) Banyak semut masuk ke dalam rumah. Tabur garam di laluan semut. Pasti semut tak masuk
11) Bosan dengan kesat kotor degil dalam kuali? Mudah. Rendam kuali dalam air /larutan garam semalaman. Besoknya masak air gram dalam kuali tu. Lihat kesannya.
12) Untuk surirumah. Kerapkali masakan kitamendidih/meruap, ia meninggalkan kesan yang tak seronok dilihat di permukaan dapur. Semasa masakan meruap/cepat-cepat tabur garam .Biladash selesai masak, ambil kain dan terus lap beberapa kali/terakhir dengan air. Lihat kesannya.
13) Papan cincang/potong sayur/daging kotor? Basuh dengan air dan sabun. Gosok pula dengan kain yang direndam dalam larutan garam. Lihat kesannya.
14) Nak cuci kesan teh/kopi? Ambil garam halus. Tabur ke tas kain lembut.Gosok di tempat yang kotor. Kalu takhilang juga, campur sedikit cuka makan dan gosok lagi menggunakan span. Lihat kesannya.
15) Mudah kupas telur yang direbus. Masukkan sedikit garam ke dalam
air yang sedang mendidih. masukkan telur. lihat kesannya.
16) Nak tau telur ayam yang baru dibeli segar/tidak. Mudah. Masukkan 2 camca besar garam ke dalam air (dlm mangkuk/bekas yang sesuai). Telur ayam segar akan tenggelam manakala yang lamaakan timbul!
17) Membasuh daun bayam agak sukar kerana daunnya yang tidak rata. Mudah. Selepas basuh, rendam dalam air garam/tos.
18) Untuk mengekalkan kesegaran buah yang telah dipotong/hiris rendam dalam air garam seketika
19) Membersihkan telur yang jatuh/pecah. mudah. Tabur garam dan sapu dengan kain.
20) Menghilangkan kesan peluh dibaju/bawah ketiak cara mudah. Larutkan 4 camca garam ke dalam 1 liter air panas. Guna span/kain lembut dan gosok ditempat yang kotor. lihat kesannya.
21) Rumput rumpai di celah-celah simen kawasan porch rumah. Malas nak racun (racun mahal).Mudah. Tabur garam.
22) Siput babi banyak? Tabur garam.
23) Sterekia letrik (iron) kotor. Memang susah nak tanggal. Mudah. Tabur sedikit garam atas surat khabar lama.letak di atas papan seterika. Set seterika ke suh paling panas. Seterika garam tersebut beberapa kali. Lihat kesannya.
24) Menghilang bau mulut cara mudah/murah. Campur 1 sudu makan garam dengan 1 sudu makan soda bikarbonat. Goncang supaya sebati. kumur. Rasakan kesannya.
25) Tuala sentiasa kelihatan baru. Kali pertama, atau 2 atau 3 kali membasuh tuala yang baru, cuba basuh bersama secawan garam. Garam akan membantu mengekalkan warna tuala supaya kelihatan seperti baru.
S E L A M A T M E N C U B A

1 comment:

Tajam Batu said...

Assalamualaikum Pak Mat,

Nih nak tambah sikit lagi : Sunnah Nabi, sebelum memulakan makan, jamahlah dulu secubit garam.

1) Dapat pahala ikut sunnah Nabi saw
2) Menghindar perut dari keracunan makanan. Allahu-aa'lam.