Pages

Thursday, October 9, 2008

Gangguan cacing kerawit

Kebiasaannya cacing atau kecacingan atau masalah yang berhubung dengan cacing dalam badan kita lebih tertumpu kepada kanak-kanak. Namun bagi orang dewasa masalah cacing ini tidak bagitu mendatangkan banyak masalah kecuali jika dijangkiti cacing kerawit atau di utara lewbih dikenali sebagai cacing rambu. Kesan aktiviti cacing jenis ini tidaklah sentiasa menggangu kita. Ia datang bermusim, mengganggu kita dikala kita sedang mesyuarat/belajar/kuliah dan yang tak seronoknya ketika hendak atau sedang solat.
Rawatan mudah ialah dengan mengambil ubat kimia yang banyak difarmasi/klinik swasta atau hospital kerajaan. Namun kadang-kadang mengambil ubat-ubat jenis ini boleh mendatangkan kesan-kesan kesampingan yang tidak terduga. Yang terlebih baiknya kita mengamalkan cara-cara perubatan tradisional. Murah dan selamat. Antara petuanya ( Kalau salah tolong betulkan).

a) Gunakan sedikit santan yang dicampur dengan air perahan/jus lobak merah. minum sebelum tidur.

b) makan akar seruntum atau dikenali juga sebagai petawali. Kalau sukar hendak telan kerana terlalu pahit, tumbuk /hancurkan, isi dalam kapsul dan minum bersama air suam.

c) makan 3 biji buah tamar selepas bangun tidur bersama air yang tidak dimasak/air mineral/telaga ( sebelum makan makanan lain).

No comments: