Pages

Tuesday, November 11, 2008

Ubat Gigi Tu Bukan Bersihkan Gigi Ja

Sememangnya budak-budak tadika/nurseri pun tahu ubat gigi tu hanya untuk gosok gigi. Orang dewasa pun fikir begitu jugak. Apatah lagi ubut gigi hanya disimpan dalam bilik mandi ja-tidak ada orang mahu fikir apa lagi kegunaannya).
a) Yang berjerawat tu, bagaimana kalau cuba guna ubat gigi sebagai rawatan alternatif. Mudah saja, ambil sedikit ubat gigi, tampalkan di jerawat yang besar tu. Ubat gigi dapat membantu mengeringkan jerawat dan seterusnya menyerap minyak dalam jerawat yang berlebihan tu.
b) Jika anda terpegang benda yang busuk,mungkin bangkai,maka amatlah susah untuk menghilang baunya yang teramat busuk tu. Cuba ambil sedikit ubat gigi dan gosok jari-jari yang busuk tu air.mudah-mudahan berjaya.
c) Kesan crayon di dinding amatlah sukar dihapuskan. Cuba picit sedikit ubat gigi di dinding yang kotor. Gosok dengan kain yang sedikit kasar. Lihat perubahannya.
d) Kesan dakwat di baju juga boleh dicuci dengan menggosok ubat gigi dan di ulang dengan air beberapa kali.
e) Sinki bilik air yang sudah hilang warna asalnya boleh cantik semula dengan menggosok /mencuci/mengelap menggunakan ubat gigi.(lebih murah daripada menggunakan cecair berjenama )
f) Cermin bilik air tu dah lama kelabu. Boleh berkilat semula dengan menggosok ubat gigi,diikuti dengan kain lembut.
g) Cincin dijari berkilat semula. Guna berus gigi lama, gosok ubat gigi bukan jenis gel. Lihat perubahannya selepas menggosok beberapa kali.
h) Mencuci belakang/ iron seterika yang dah bertukar warna menjadi hitam menjadi mudah dengan menggunakan ubat gigi bukan gel. Gosok saja.
i) Buang kesan pijakan di kasut dengan menggunakan ubat gigi dan kain lembut.
j) Hendak buang kesan degil yang melekat di tapak kaki anda - tar contohnya. Cuci dengan ubat gigi dan basuh dengan air banyak2.

3 comments:

Tajam Batu said...

Salam, Pak Mat

Kalau camtu, kalah Autosol atau Brasso !

ahmad abdul said...

autosol dan brasso tu popular masa zaman kita naik'gerek' dulu2 tu.

Tajam Batu said...

Siapa jadi mata-mata masa tu memang tak lekang la dengan Brasso ni. Made in England !