Pages

Wednesday, November 26, 2008

Petroleum Jelly

Yang ni sudah pasti bukan unsur unsur herba. Agaknya ramai orang tidak begitu mengenali apa yang dikatakan petroleum jelly(PJ)! Doktor atau pengamal perubatan atau ahli farmasi tentu teramat maklum. Bagi yang tidak pernah sentuh/kenal/beli PJ ni, sebenarnya ia seperti gris tapi tidaklah terlalu berminyak, warna hampir putih dan tidak berbau. Yang pasti pada satu ketika dulu-dulu, petroleum jelly dianggap sebagai miracle cure atau ubat serbaguna, namun selepas kajian demi kajian dibuat ia tidaklah menepati seperti yang disebut-sebut tu. Walau apa pun, setiap rumah perlu ada sebotol petroleum jelly. Bukan apa, sangat banyak kegunaannya dalam kehidupan seharian kita. Mudah dibeli di mana-mana farmasi/kedai ubat dan tidak mahal pulak tu (agak-agak RM4.50). Jadi apa sangat kelebihannya?
1) kalau anda bimbang syamfu masuk dalam mata anak kesayangan anda, sapu sedikit PJ di bahagian atas kening budak tu, mudah-mudahan syamfu tidak mengalir masuk ke dalam mata. sila cuba.
2) Sesetengah orang tu bulu keningnya agak berterabur atau tercacak, tak cantik dipandang. mudah.ambil sedikit PJdan sapukan di kening anda. Lihat kesannya.
3) Bagi wanita yang suka menggunakan dye rambut atau inai powder, kadang-kadang kesan inai atau dye tak terduga, melimpah ke dahi atau telinga. apa kata sebelum menggunakan dye/inai tu, sapu sedikit PJ di bahagian bawah rambut (hairline). PJ ni akan membantu mengelakkan dye/inai tu daripada merebak ke bahagian kulit muka.
4) Bagi wanita yang mengalami jari jemari yang kasar, mengelupas, mengapa tidak gosok PJ ni di tapak tangan anda sebelum tidur? Lihat kesannya keesokannya.
5) Cincin di jari sukar nak tanggal. mudah.sapu sedikit PJ, tolak ke atas dan ke bawah. Lihat kesannya!
6) Kabarnya kalau kita hendakkan minyak wangi yang mahal tu tahan lama di badan, ambil sedikit PJ dan sapukan di tempat titik nadi, lepas tu sembur ja minyak wangi tu. cuba tengok.
7) Yang paling kita meluat ialah chewing gum/bubble gum yang tak disangka-sangka melekat di celah-celah rambut. Tak perlu gunting rambut. Ambil sedikit PJ dan gosok perlahan-lahan., chewing gum tu dengan mudah akan tertanggal.
8) Kasut kulit yang lama tu ,tapi masih elok boleh dikembalikan kesegarannya dengan menggosok PJ. Buat macam kiwi.
9) Kalau musim semut menyerang rumah kita ,memang tak tahan. Nak disembur ubat yang banyak terdapat di super tu bimbang pula dia meresap ke dalam makanan. Jadi mudahnya, ambil PJ sapu di keliling kaki meja makan tu. cuba tengok.
10) Kita sering guna botol-botol lama seperti botol jem untuk mengisi segala `odds & ends' di rumah. Kalau dah lama tak guna botol tu memang amatnya sukar nak buka penutupnya! Jadi bila dah boleh buka (mudah saja, ikat penutup dengan getah-rubber bands dan pulas), jangan lupa menyapu sedikit PJ sebelum menutup semula botol tu.
11) Bateri kereta tahan lama! ambil sedikit PJ dan sapu di kedua-dua terminal.
12) Bila anda nak cat semula bahagian dalam rumah (nak save), kadang-kadang bahagian pemegang pintu tu jadi masalah! Mudah. sapu pemegang pintu tu dengan PJ, kemudian catlah pintu tu. lepas dah siap, sapu saja bahagian tombol pintu yang terkena cat tu dengan kain atau kertas surat khabar. Ia mudah tertanggal.
13) Kadang-kasang sakit mata melihat kesan air kerana terletak cawan atau gelas di atas meja kaju tanpa alas. Mudah. Ambil PJ , sapu di kawasan yang terlibat, keesokannya bersihkan saja dengan kain
14) Hentikan bunyi engsel pintu dengan menyapu PJ. murah.
15) Pernah terjadikah apabila kita cuba menanggalkan mentol yang terbakar, tiba-tiba, pusing punya pusing, bulb kaca tu yang terkeluar,manakala bahagian bawahnya(base) masih terlekat di soket. Lain kali bila kita nak tukar mentol baru, sapu sedikit PJ di bahagian bawah mentol tu. Mudah nak tanggal nanti bila mentol terbakar.
16) Ni pasal bilik air. Bilik air banjir.tersumbat entah kat mana. Kena pakai plunger yang berwarna hitam tu. sebelum guna sapu sedikit PJ di permukaan getah plunger tu, dan tekan sajalah di lubang air keluar tu. Mudah saja nak selesai masalah banjir dalam bilik air.
17) Bila terluka, cepat-cepat sapu PJ ,ia membantu melindungi kulit yang terdedah tu daripada jangkitan bakteria, sebelum mendapat rawatan doktor/hospital
18) Ini pasal vacuum cleaner/ penyedut hampagas?. Kadang-kadang jadi masalah kat kita bila nak tanggalkan bahagian-bahagian tertentu kerana dia melekat kuat. Mudah saja sapu sedikit PJ di bahagian yang bersambung. Pusing-pusing sedikit dan cabut. mudah ja.

1 comment:

myladY said...

copy paste - minta izin