Pages

Saturday, November 8, 2008

Mabuk, pening, muntah!

Masa kecil-kecil tu bila naik kereta ka, bas ka, makan angin jauh-jauh, memang biasa sangatlah muntah-muntah, pening-pening. Tak tahan. Tapi bila dah besar-besar, dah ada anak, ada cucu kalau masih tak tahan naik kereta jauh-jauh memang sulitlah. Ni ada cerita kawan saya yang isterinya tak boleh naik kereta jauh2 (tak lebih daripada 10 km). Bila balik kampong, dia dengan anak-anak naik kereta, bini naik bas ( ditemani oleh sorang lagi anak yg turut bersimpati). Dah macam-macam ubat dia beli/makan. Bukan tak pernah jumpa doktor malah entah berapa bomoh pun dia dah tak ingat lagi.
Di sini saya catatkan beberapa petua yang orang-tua2 perturunkan. Harap kawan2 yang menghadapi masalah yang sama/hampir sama boleh cuba!
1) Tidur sepuas-puasnya sebelum membuat perjalanan jauh.
2) Guna khasiat madu lebah asli. campur secamca/2 camca madu asli dengan sedikit garam (nak mudah, larutkan sedikit garam tersebut dalam air suam). Minum sebaik-baiknya setengah jam sebelum bergerak)
3) Ambil seketul, dua ubi keledek yang baru. Buang kulitnya, potong kecil2 dan basuh. Bawalah sebagai bekal untuk dikunyah dalam perjalanan.
4) Khasiat halia. ambil sedikit halia muda yang sudah dibasuh. Bawa sebagai bekal untuk dikunyah dalam perjalanan, atau jika tak mampu nak kunyah, potong nipis-nipis, masukkan ke dalam termos air panas.Minum dalam perjalanan.S e l a m a t M e n c u b a

1 comment:

pharm_chan said...

salam,
kereta baru sy da dicemari dgn bau susu tumpah..sedih sgt..dah hantar cuci interior kat car wash..tapi bau still ada..sebab susu yg tumpah tu dlm kuantiti yg banyak..
sy ada baca u punya petua nak hilang kan bau2 ni..
rasa cam nak try sebab murah just guna arang..
tapi sy tak berapa faham, perlu ke sy guan kesemua 1 kilo arang tu untuk place it dlam but dan bawah seat?tupperware yg sy digunakan tu x perlu penutup kan?

adakah method ni untuk menghilangkan bau secara kekal atau sementara je?
thanks.