Pages

Sunday, August 22, 2010

Kecubung

Nama herba ini seakan-akan Melayu/tempatan , tapi rupa-rupanya berasal dari negeri Cina. Pokoknya tak besar sangat, dikenali juga sebagai Horn of plenty, angel's trumpet, downy thorn apple, devil's trumpet dan nama saintifiknya pula ialah f:solanaceae.
Menariknya pokok ini beracun sifatnya.
Di antara kesan terkena racun buah kecubung ini ialah  kulit menjadi merah, sakit kepala, alami halusinasi, konvulsi dan mungkin koma.
Khabarnya jenis yang putih itu lebih beracun. Bahan kimia yang menyebabkan keracunan ini ialah alkaloid tropana(toksik) Sekiranya terminum atau termakan, rawatan segera boleh diambil dengan minuman air kopi dan mendapat udara segar.
Walau pun beracun, kecubung  kerap  juga digunakan sebagai ubat asma, rheumatik, sakit pinggang dan juga bisul.  Untuk mengubati asma, ambil  10 helai daun kecubung. Hiris halus-halus. Kemudian jemur hingga kering. Bungkus dengan kulit jagung kering, sedut seperti mengisap rokok daun. Bagi penghidap rheumatik pula, bolehlah mengambil beberapa helai daun kecubung, diramas,  sisapu dengan sedikit minyak kelapa, dilayur dan terus ditampal di bahagian yang sakit sementara daun-daun itu masih panas. Bagi sakit pinggang dan sengal-sengal badan pula, ambil 4 helai daun kecubung berserta sedikit kapur sirih, kemudian ditumbuk lumat-lumat terus disapu di bahagian yang sakit.

1 comment:

Nur Herdayu Jami'an said...

Blog yang best, tq for sharing.Singgah juga di blog saya dorajimi.blogspot.com